“Krāsaino revolūciju” ideologs par savām metodēm Krievijas kontekstā

21.03.2012

22.02.2012. www.bbc.co.uk

Džīns Šārps guvis atpazīstamību kā vēsturnieks un nevardarbīgās pretošanās metožu teorētiķis. Viņu pat dēvē par krāsaino revolūciju ideologu. Pats autors ar zināmu smīnu piezīmē, ka vēl viņu dēvējot arī par “nevardarbīgo pretošanās kustību Makjavelli”.  To pašu revolucionāro metodiku, kuras organizācija “Otpor” pielietoja Belgradā un “Pora” organizācija izvērsa Kijevā, izstrādātājs BBC korespondentam Pavlam Bandakovam pavēstīja, ka minēto metodiku nevajadzētu dēvēt par Amerikas izgudrojumu. Intervijā viņš pastāstīja, kāpēc nav jēgas pārrunām ar Krieviju, kā arī sniedza informāciju par savu izveidoto Alberta Einšteina vārdā nosaukto institūtu.

“Oranžā revolūcija” tapusi par gandrīz oficiālu Kremļa murgu, kas kļuvis par galveno apspriežamo tēmu Vladimira Putina atbalstītāju mītiņos. Decembrī, pēc daudzskaitlīgajiem mītiņiem, Kremļa administrācijas oficiālais atbildīgais par politisko procesu organizāciju valstī – Vladislavs Surkovs, intervijā laikrakstam “Izvestia” paziņoja, ”…ka esot kādi, kuri vēlas minētos protestus pārvērst “krāsainajā revolūcijā”. “Tie rīkojas saskaņā ar Šarpa grāmatā pieminētajām un jaunākajām revolūciju realizācijas metodikām tik tiešā veidā, ka kļūst pat garlaicīgi”, paziņoja Surkovs. “Vēlos dot padomu šiem kungiem – kaut mazliet atiet no sniegtajām instrukcijām un izdomāt ko pašiem”. Cilvēks, kas rakstījis augstā ierēdņa minētās instrukcijas, kā izrādījās, Krievijas notikumiem pat neseko līdz. Pusotras stundas intervijas laikā Šārps tā arī nepieminēja nevienu no Krievijas politiķiem, kaut gan viņam bija ko teikt.

Visas varas vertikāles ir vienādas
“Godīgi sakot neesmu pietiekami informēts, lai komentētu notikumus Krievijā (Maskavā). Un vispār, neesmu Krievijas eksperts”, intervijas sākumā paziņoja 84 gadīgais Šārps.
Tas izklausījās nedaudz pēc meliem: “Sakāt, ka nesekojat notiekošajam, bet jūsu mājas lapā ir atsauce uz minēto Surkova komentāru”.
“Ir, piekrītu, taču nepazīstu šo cilvēku un nezinu, kāpēc tam pēkšņi bija svarīgi pieminēt manu vārdu”.
Teiktais izklausās pēc patiesības, jo A. Enšteina Institūts darbojas tāpat kā Šārpa metodika.
Tik tiešām, institūtā darbojas tikai trīs darbinieki (ziedu laikos to bija 11), taču pastāvīgi uzrodas entuziasti, kas gatavi adaptēt un tulkot Institūta izdotos tekstus dažādās valodās.
Tikpat vienkārši un shematiski ir veidotas Šārpa metodikas – kā savdabīgas atvērta koda programmas. Autors savācis un skrupulozi aprakstījis vairāk nekā divsimts nevardarbīgās cīņas metodes, kā arī aprakstījis to savstarpējās mijiedarbības efektus. Nav stingru instrukciju – metodes var tikt izmantotas jebkurā kombinācijā un jebkurā valstī.
Īsumā – metodikas pamatā ir princips, ka neviena valsts nav viendabīga. Pat visvarenākā vertikāle sastāv no cilvēkiem. “Ir dažādas kultūras, dažādas valodas un reliģijas. Taču, ja runā par šo darbu, visi cilvēki ir vienādi”, uzsver nevardarbīgās pretošanās teorētiķis.
“Kur rodas jebkuras varas spēks? Vai ierēdņi piedzimstot manto kādu spēku? Vai tiem ir astoņas rokas vai četras galvas? Protams, nē. Tie saņem varu no malas”, stāsta Šārps, ”cilvēku uzticība dod ierēdņiem varu. No cilvēku uzticības atkarīga ierēdņu vara, kad cilvēki palīdz ierēdņiem savā darbā, kad policisti pilda pavēles utt.- lūk, varas avots. Dažos gadījumos šī uzticība var zust”.
Šārpa teorija un metodika balstās uz režīmu vājo vietu meklēšanu. Pie kam, viņa grāmatas -rekomendācijas ir rakstītas ļoti konkrēti: metodes numurētas un sistematizētas.
Piemēram, autors norāda, ka eksistē trīs veidi, kādos atteikties no sadarbības ar varu: sociālais atteikums (16 metožu kopums), politiskais atteikums (38 metodes) un ekonomiskais atteikums. Pēdējā kategorija, savukārt, iedalās divās apakškategorijās: boikoti (26 metodes) un streiki (23 metodes). Tālāk – tādā pašā garā.
Kombināciju izvēle paliek to rokās, kas teoriju savienos ar praksi. Autors vien piezīmē, ka veiksme atkarīga no kompleksas pieejas.
“Masu demonstrācijām ir ekskluzīvi simbolisks raksturs, saka krāsaino revolūciju ideologs, „ ja režīms ir nosacīti demokrātisks – tas strādā. Jo autoritārāks ir režīms, jo vairāk ir jādara, lai atņemtu varai tās spēka avotus. Simbolisms nemaina valdības”.

Kas noorganizēja “oranžo revolūciju”?
Krievijā Šārpa vārds kļuva vairāk vai mazāk populārs pēc “oranžās revolūcijas” Ukrainā.
Šārps saka, ka viņa loma 2004. gada notikumos bija nenozīmīga, kaut arī atzīst, ka uzturējis kontaktu ar Ukrainas opozicionāriem.
“Viņi kaut kur atrada grāmatas No diktatūras uz demokrātiju kopiju. Kā, nezinu”, atcerās Šārps, „šo darbu iztulkoja, taču viņu organizācija bija tik nabadzīga, ka tai nebija naudas grāmatas publicēšanai. Viņi atsūtīja mums e-pastu ar lūgumu palīdzēt ar finansēm”.
“Liekas, mēs nosūtījām viņiem 6000 dolāru”, turpina politologs, „vēlāk uzzinājām, ka viņi publicēja minēto darbu neticami lielā tirāžā. Tas bija vienīgais tiešā kontakta un mūsu dalības “oranžajā revolūcijā” gadījums”.
“Mums nav organizāciju un filiāļu dažādās valstīs”, saka Šarps, „mums vienkārši nav tam finanšu. Pie kam mēs nevarētu šādas filiāles kontrolēt, tādēļ būtu grūti izveidot lietišķas attiecības”.
Šārpam glaimo, ka viņa teksti spēj ko mainīt pasaulē, taču viņš aicina nepārvērtēt paša grāmatu nozīmi: ”Var jau uzdrukāt sazin ko, tas ir vienkārši papīrs uz galda. Cilvēki, kas dara darbu, tik tiešām ir pelnījuši atzinību”.
Viņš uzskata, ka 2004. gadā uzvarēja Ukrainas pilsoņi, bet 2000. – Serbijas pilsoņi: “Es neko īpašu ne Ukrainā, ne Serbijā, ne citā valstī neveicu”.
Kaut gan ir konkrēti notikumi, ar kuriem zinātnieks lepojas, piemēram, Baltijas valstu cīņa par neatkarību 1990. – 1991. gadā, kad Šārps tur viesojās un konsultēja līderus cīņai par savu neatkarību.
“Jā, tā ir taisnība. Es uzņemos vainu par šo, jo uzskatu to par lielu sasniegumu”, saka viņš.
A. Einšteina Institūta pārstāvji divas reizes viesojās Baltijas valstīs. Amerikāņi konsultēja, toreiz vēl Padomju republikās vēlēšanās uzvarējušos, līderus to centienos atjaunot neatkarību.
Lietuvā viņi strādāja ar Audriusu Butkēvičius, kas tobrīd bija Novada aizsardzības departamenta direktors, bet vēlāk kļuva par Valsts Aizsardzības ministru. Latvijā – ar Tālavu Jundzi, kas arī vēlāk, pēc neatkarības atjaunošanas kļuva par Latvijas Aizsardzības ministru.

Pašatbrīvošanās pašizplatīšanās?
Jāatzīmē, ka Šarpa slavenākās teksta No diktatūras uz demokrātiju atkāpes tika rakstītas Birmai. Šī mērķa realizācijai 1990. gadu sākumā autors atradās Birmas revolucionāru kontrolētajās teritorijās.
“Izvēlēties nevardarbīgu pretošanos ir vērts ne jau tāpēc, ka tas ir labi vai slikti, bet gan tāpēc, ka tas ir efektīvāk”.
“Mēs domājām, ka ar Birmu viss arī beigsies, taču teksts izplatījās pa visu pasauli”, atceras politologs.
Pēc Šarpa vārdiem, viņa grāmatu studenti no Indonēzijas atrada kādā Bangkokas veikalā un atveda to uz mājām. Uz Serbiju grāmatas eksemplāru nogādāja “Kalifornijas cīnītāji par mieru pasaulē”, pēc Belgradas par grāmatu uzzināja Ukrainā utt.
Cik stihiski notika šī grāmatu izplatīšanās, spriest grūti. Taču tās teksts tik tiešām ir pietiekami vienkāršs un pieejams, bet tēma izskatās pievilcīga daudzām valstīm.
Šobrīd grāmata No diktatūras uz demokrātiju ir pārtulkota 44 valodās. Einšteina institūts apgalvo, ka tulkojumu būs vēl vairāk, taču speciāli paši tos nepasūta. Tāpat, kā pēc institūta vadītāja vārdiem, viņi to netulkoja krievu valodā: to izdarīja nezināmi entuziasti, bet institūts algoja profesionālu redaktoru, lai tulkoto tekstu pārbaudītu.
Institūtam zināms par četriem krievu valodā tulkotiem darbiem.
Lai nebūtu jāatbild uz daudzajiem telefona zvaniem, institūts izdevis papildinstrukciju zvaniem ar nosaukumu “Pašizziņa”, kas pēc būtības ir skaidrojums tam, kā izmantot pārējos materiālus.
Šī brošūra tulkota arī ķīniešu, vjetnamiešu un farsi valodās. Kā izsakās doktora Šārpa asistents, izdošanai tiek gatavotas grāmatas kurdu un arābu valodās.

Politologs vai polittehnologs ?
Nepretošanās ļaunumam skan idealizēti, taču Džīns Šārps kopumā neatstāj ideālista iespaidu.
“Izvēlēties nevardarbīgas akcijas ir vērts tāpēc, ka tās ir efektīvas. Jāmācās rīkoties stratēģiski, nevis vienkārši kaut ko darīt. Jādara kas tāds, kas pašam patīk, norāda Šarps, „Nevajag nodarboties ar simbolismu, bet domāt militārās kategorijās, kā Karls Klausevics”.
Starp citu, Šārps uzskata, ka ielaisties sarunās ar režīmu ir bezjēdzīgi: ”Sarunu gaitu nosaka tas, kuram zem galda paslēpta lielāka boze. Un gandrīz vienmēr sarunas atspoguļo varas un spēka samēru”.
“Pārrunas, tas ir triks, kas virzīts uz to, lai opozīcija padotos. Tās, kā likums, ir manipulācijas un kontroles līdzeklis”, apgalvo Šārps, piemetinot, ka jābūt gatavam uz visu, tai skaitā, “ka uz taviem cilvēkiem šaus”.
Vienlaicīgi nevardarbīgās pretošanās ideologs atzīmē, ka “jo skarbāk rīkosies režīms, jo stiprāks būs bumeranga efekts: aizvien vairāk cilvēku atteiksies palīdzēt režīmam un noplaks tā spēks”.
“Šis ir politiskais džiu-dzitsu (cīņas sporta veids, kur pretinieka uzbrukumu enerģija tiek izmantota savās interesēs) Es izmantoju viņu spēku savās interesēs”, saka Šārps.
No vecā Bostonas vēsturnieka šie vārdi skan nedaudz negaidīti. Taču varbūt viņš jau sen nav tik vēsturnieks – teorētiķis, cik polittehnologs – praktiķis?
“Ja par polittehnologu dēvēt to, kurš virza cilvēku rīcību, tad nē”, izvairīgi atbild Šarps, „es tikai rakstu par to, ko cilvēki var veikt un ko darījuši iepriekš, kā arī to, ko nevajadzētu darīt”.
Doktoru Šārpu īpaši neinteresē, kas notiek akadēmiskās politoloģijas sfērā. Viņš neapmeklē konferences, jo uzskata tās lielā mērā par lieku laika pavadīšanu. Pēdējā laikā viņš vispār neizbrauc ārpus ASV robežām.

Krāsainās revolūcijas Krievijas kontekstā
Neskatoties uz to, ka Dž. Šārps pēdējā laikā pat neizbrauc ārpus Bostonas robežām, viņa vārds arvien skaļāk izskan līdz ar apvainojumiem pret ASV, sakarā ar “krāsaino revolūciju” eksportu, kā imperiālisma izpausmi.
“Esmu Amerikas valdības instruments, taču viņi mani iesēdināja cietumā uz deviņiem mēnešiem par nepakļaušanos armijas iesaukumam?!” iesaucas Džīns Šārps, kurš pēc cietuma atstāja dzimteni un deviņus gadus nodzīvoja Eiropā – Norvēģijā un Anglijā, kur aizstāvēja disertāciju politoloģijā Oksfordas universitātē.
“Lūdzu, nejauksim: Amerikas valdība darīja daudz nejauku, briesmīgu lietu, tostarp veica savu cilvēku iebīdīšanu demokrātiski ievēlētu valdību gāšanas procesā, plānoja slepkavības, piemēram, Patrisa Lumumbas gadījumā Kongo. Cilvēki atradīs arī vēl citus piemērus”, saka doktors Šarps.
“ASV nekādā ziņā nav eņģelis”, viņš turpina, „taču ir, kas aiz visa saredz āža kāju, pat aiz labām lietām”.
Einšteina Institūts vienmēr uzsvēris, ka ir neatkarīga organizācija, bet doktors Šārpa piebilst, ka ”būtu arī nepareizi teikts, ka mums nav nekā kopīga ar valdību”.
Pie kam, runājot par pasakainajiem apstākļiem Einšteina Institūtā – vietā kur tiek plānotas revolūcijas, tās dibinātājam rada neslēptu smīnu: “Žēl, ka šī saruna nenotiek manā kabinetā. Tad jūs redzētu, kā mēs dzīvojam. Daudzu gadu garumā institūta štatā strādāja tikai divi cilvēki – es un mana palīdze”.
Runāt par to, ka nevardarbīga cīņa ir Amerikas produkts, kas tiek importēts uz citām zemēm, pēc Šārpa domām ir vienkārši nepareizi.
“Bet pašiem krieviem tas ir pat nepatriotiski”, paziņo politologs, ”varenā nepretošanās kustību vēsture Krievijā – cīņa pret carismu un staļinismu – ļoti iedvesmo. Es daudz esmu mācījies no krieviem”.
Oksfordā Šārps izstudēja Februāra revolūciju, kā arī Gandija darbus, kuros tas atsaucas uz “krievu metodēm cīņā ar tirāniju”.
“Ja krievi atsakās no savas vēstures un saka, ka nevardarbīgā cīņa ir amerikāņu metode, tas ir ļoti slikti”, atzīmē Šārps.
Viņa palīdze piemetina, ka agrāk viņš centies reaģēt uz katru gadījumu, kad organizāciju apvainoja sadarbībā ar CIP, taču vēlāk sapratis, ka tā ir lieka laika un resursa tērēšana.
Nekādas slepenības Institūta darbībā nav. Taču, vai viņš to vēlas vai ne, reālais Džīns Šārps jau ilgāku laiku ir netieši saistīts ar to Šārpu, kas dzīvo svešā televizorā un ārvalstu laikrakstos.
Lai ko viņš nerunātu, “sargātāji” visā Šārpa darbībā saskatīs atentātus, bet “krūmu revolucionāri” pašrocīgi realizēs viņa metodikas praksē.

Alberta Einšteina Institūts

1983. gadā institūtu dibinājis doktors Džins Šārps.

Tas nodarbojas ar stratēģiskas nozīmes nevardarbīgu metožu pētījumiem un to pielietojumu dažādu  valstu konfliktos visā pasaulē.

Darbības mērķi – demokrātijas un brīvību aizsardzība, politiskas vardarbības nepieļaušana.

Institūts atbalsta pētniecības projektus dažādās valstīs. Pagātnē aktīvi konsultēja prodemokrātiski nosaņotas grupas Birmā, Taizemē, Tibetā, Serbijā, Baltkrievijā, Baltijas valstīs un Palestīnas teritorijās.

Ieskatam izvilkums no Džīna Šārpa darba No diktatūras uz demokrātiju: Nevardarbīgas cīņas metodes:

Nevardarbīgu protestu un pārliecināšanas metodes
Oficālie paziņojumi

1. Publiskās uzstāšanās

2. Protesta vai atbalsta vēstules

3. Organizāciju un iestāžu Deklarācijas

4. Publiski paziņojumi, kurus paraksta sabiedrībā pazīstami cilvēki

5. Apsūdzības un nodomu deklarācijas

6. Grupu vai masu petīcijas

Saziņa (komunikācija) ar plašu auditoriju

7. Lozungi, karikatūras, simboli

8. Karogi, plakāti, uzskatāmi materiāli

9. Skrejlapas, pantiņi (dzeja) un grāmatas

10.  Avīzes un žurnāli

11.  Magnetofona ieraksti, plates, radio, TV

12. Uzraksti gaisā (ar lidmašīnām) un uz zemes (uzarot lauku, dēstot augus, akmeņu izvietojums)

Grupu akcijas

13.  Deputācijas

14.  Satīriski apsveikumi

15.  Grupas lobijs

16.  Piketēšana

17.  Pseidovēlēšanas

Simboliskas publiskās akcijas

18. Karogu izkāršana, simbolisko krāsu priekšmetu izmantošana

19. Simbolu nēsāšana

20. Lūgšanās, dievkalpojumi

21. Simbolisku objektu pasniegšana

22. Izģērbšanās kā protesta veids

23. Sava īpašuma iznīcināšana

24. Simboliska uguns iedegšana (lāpas, gaismekļi, sveces)

25. Portretu izstāde

26. Zīmēšana kā protesta veids

27. Jaunu ielas zīmju un nosaukumu uzstādīšana

28. Simboliskas skaņas

29. Simboliska “zemju iekarošana”

30. Nepiedienīgi žesti

Spiediens uz atsevišķām personām

31. Oficiālu amatpersonu publiska izsekošana

32. Oficiālo amatpersonu izsmiešana

33. Brāļošanās ar karavīriem, policiju

34. Sardzes

Teātris un mūzika

35. Humoristiskas parodijas

36. Teatrālas un muzikālas uzstāšanās

37. Dziedāšana

Procesijas

38. Marši

39. Parādes

40. Reliģiozas procesijas

41. Svētceļojumi

42. Autokolonnas

Mirušo pieminēšana

43. Politiskās sēras

44. Simboliskas bēres

45. Demonstratīvas bēres

46. Cieņas izrādīšana apbedīšanas vietās

Sabiedriskās sapulces

47. Protesta vai atbalsta sapulce

48. Protesta mītiņš

49. Slepeni protesta mītiņi

50. Semināri

Aiziešana un atteikums

51. Demonstratīva aiziešana

52. Klusēšana

53. Atteikšanās no apbalvojumiem

54. Muguras uzgriešana

Atteikšanās no sociālās sadarbības – metodes
Atsevišķu cilvēku ostrakisms (aiziešana trimdā)

55.  Sociālais boikots

56.  Sociālais boikots pēc izvēles

57.  Atteikums izpildīt laulātā pienākumus (komēdija “Lisistrate”)

58.  Atteikums no komunikācijas

59.  Reliģioza dienesta pārtraukšana

Atteikums piedalīties sabiedriskajos notikumos, paražās, darbā

60.  Atteikums piedalīties sabiedriskajās un sporta aktivitātēs

61.  Sabiedrisko notikumu boikots

62.  Studentu streiki

63.  Sabiedriskā nepakļaušanās

64.  Savas darbības atsaukšana uz laiku sabiedriskajā organizācijā

Atsvešināšanās no sociālās sistēmas

65. Atteikšanās iziet no mājas

66. Pilnīga personīga atteikšanās no sadarbības

67. Strādājošo darba pamešana

68. Patveršanās patversmē

69. Kolektīva dzīvesvietu pamešana

70. Emigrācija kā protesta veids

Atteikšanās no ekonomiskās sadarbības – metodes
(1) Ekonomiskais boikots

Patērētāju akcijas

71.  Patērētāju boikots

72.  Boikota preču ignorēšana

73.  Askētisma politikas kultivēšana

74.  Atteikums izmaksāt nomas maksu

75.   Atteikšanās izīrēt

76.   Nacionāls patērētāju boikots

77.   Starptautisks patērētāju boikots

Strādnieku un ražotāju boikots

78. Strādnieku boikots

79. Ražotāju boikots

Starpnieku akcijas

80.  Piegādātāju un starpnieku boikots

Īpašnieku un pārvaldnieku akcijas

81.  Īpašnieku boikots

82.  Atteikums izīrēt vai pārdot īpašumu

83.  Lockout (ražošanas apstādināšana)

84.  Atteikums no rūpnieciskās palīdzības

85.  Vispārējais tirgotāju streiks

Finanšu resursa turētāju akcijas

86.  Banku ieguldījumu izņemšana

87.  Atteikums izmaksāt honorārus, izmaksas, apliekamās summas

88.  Atteikšanās izmaksāt parādus vai procentus

89.  Kredītsaistību noteikumu pastiprināšana

90.  Atteikums maksāt nodokļus

91.  Atteikums saņemt darba algu

Valdību rīcība

92.   Iekšējais embargo

93.   Tirgotāju “melnie saraksti”

94.  Starptautiskais embargo piegādātājiem

95.   Starptautiskais embargo pircējiem

96.  Starptautiskais embargo tirdzniecībai

(2) Streiks

Simboliskie streiki

97. Protesta streiki

98. Ātra darbavietu atstāšana

Protesti lauksaimniecības sfērā

99. Zemnieku protesti

100. Lauksaimniecības darbinieku protesti

Īpašu grupu streiki

101. Atteikums veikt piespiedu darbus

102. Ieslodzīto streiks

103. Amatnieku streiks

104. Profesionālie streiki

Vispārīgie rūpnieciskie streiki

105. Vadības streiks

106. Rūpniecības streiki

107. Solidaritātes streiki

Ierobežotie streiki

108. Daļējs streiks

109. Brīdinājuma streiks nejaušas izvēles kārtībā

110. Darba tempa kritums

111. Darbs “stingri pēc instrukcijas”

112. Daba kavējums “slimības dēļ”

113. Streiks pēc atlaišanas

114. Ierobežots streiks

115. Streiks pēc brīvas izvēles

Daudznozaru streiki

116. Plašumā ejošs streiks

117. Vispārējais streiks

Streiku un uzņēmumu ekonomiskās slēgšanas saskaņošana

118. Darbu un tirdzniecības pārtraukšana

119. Visu ekonomisko aktivitāšu izbeigšana

Politiskās sadarbības boikotēšanas metodes:
Atteikšanās atbalstīt varu

120. Atteikšanās izrādīt varai lojalitāti

121. Atteikums no sabiedriskā atbalsta

122. Literatūra un runas, kas aicina uz pretestību

Pilsoņu atteikšanās sadarboties ar valdību

123. Likumdevēju orgānu boikotēšana

124. Vēlēšanu boikotēšana

125. Atteikšanās strādāt darbā valsts iestādēs un ieņemt valsts amatus

126. Valdības iestāžu un aģentūru darbības boikotēšana

127. Darbavietu pamešana valsts izglītības iestādēs

128. Valsts atbalstošo organizāciju boikots

129. Atteikums palīdzēt drošības spēkiem uzturēt kārtību

130. Īpašuma un ielu nosaukumu apzīmējumu noņemšana

131. Atteikums pieņemt valsts nozīmētus oficiālos pārstāvjus

132. Atteikums piedalīties institūciju reorganizācijā

Pilsoniskās pienākuma izpildes alternatīvas

133. Vilcināšanās rīkojumu izpildē

134. Rīkojumu nepildīšana, ja nav tiešās uzraudzības pārstāvja

135. Tautas vispārēja nepaklausība

136. Maskēta nepaklausība

137. Rīkojuma par sapulces vai mītiņa izklīšanu ignorēšana

138. Sēdošs streiks

139. Atteikšanās no karaklausības iesaukuma un deportācijas

140. Viltotu dokumentu izgatavošana, vainīgo slēpšana, bēgšanas organizēšana

141. Pilsoniskā nepakļaušanās “netaisnīgiem” likumiem

Pārvaldes personāla akcijas

142. Selektīvs atteikums palīdzēt valdības pārstāvjiem

143. Informācijas un rīkojumu bloķēšana

144. Valsts iestāžu darbības traucējums

145. Vispārēja atteikšanās no administratīvās sadarbības

146. Atteikums sadarboties tiesvedības procesa ietvaros

147. Apzināta darba efektivitātes mazināšana un selektīvs atteikums no sadarbības ar valsts           amatpersonām

148. Dumpis

Pārvaldes iekšējās akcijas

149. Pseido-legālas izvairīšanās no darba pildīšanas un darba kavēšana

150. Atteikums sadarboties ar vietējas nozīmes pārvaldes struktūrām

Valdības starptautiskie demarši

151. Izmaiņas diplomātiskajās u.c. pārstāvniecībās

152. Diplomātisko pasākumu aizkavēšana un atcelšana

153. Atturēšanās no diplomātiskās atzīšanas

154. Diplomātisko attiecību pasliktināšana

155. Izstāšanās no starptautiskajām organizācijām

156. Atteikšanās no dalības starptautiskajās organizācijās

157. Izslēgšana no starptautiskās organizācijas

Nevardarbīgas iejaukšanās metodes:
Psiholoģiskā iejaukšanās

158. Publiska pašnāvība (piem. pašsadedzināšanās)

159. Badastreiks

a) Badastreiks morālam spiedienam

b) Īsts badastreiks

c) Gatavība ciest sāpes un izturēt ciešanas
160. “Atgriezeniskā” tiesa (kad notiesātie spriež tiesu tiesnešiem)

161. Oponenta nevardarbīga psiholoģiska nogurdināšana

Fiziskas aktivitātes

162. Sēdēšana

163. Stāvēšana

164. Neizkāpšana no transporta

165. Segregētu pludmaļu v.tml. izmantošana rasu segregācijas gadījumos

166. Staigāšana uz vietas

167. Lūgšanās segregācijas skartās baznīcās

168. Nevardarbīgi marši ar prasību pārdalīt īpašumus

169. Nevardarbīgi lidojumi zonās, kuras kontrolē oponents

170. Nevardarbīga iekļūšana zonās, kuras kontrolē oponents

171. Nevardarbīga pretošanās oponenta vardarbībai, aizsedzot šādu darbību ar savu ķermeni                  (psiholoģiska iedarbība)

172. Nevardarbīga darbības bloķēšana ar savu ķermeni (fiziska ietekme)

173. Nevardarbīga okupācija

Sociālās aktivitātes

174. Jaunu sociālu normu vai noteikumu izstrādāšana

175. Telpu pārslogošana ar cilvēku daudzumu

176. Ceļu bloķēšana

177. Nebeidzamas uzstāšanās (runas)

178. Pašdarbības aktu demonstrācija ielās

179. Alternatīvu sociālo institūtu izveide

180. Alternatīvu komunikācijas veidu ieviešana

Ekonomiskās aktivitātes

181. Atgriezeniskais streiks

182. Neatstāt darba telpu pēc darba

183. Nevardarbīga zemju sagrābšana

184. Atteikšanās no blokādes

185. Politiski motivēta viltotas naudas izgatavošana

186. Stratēģiski svarīgu preču brīdinoša demonstratīva izpirkšana

187. Vērtību sagrābšana

188. Dempings

189. Selektīvs atsevišķu firmu vai iestāžu atbalsts

190. Alternatīvi tirgi

191. Alternatīvas pārvietošanās sistēmas

192. Alternatīvi ekonomiskie institūti

193. Administratīvās sistēmas apzināta pārslodze

194. Slepeno aģentu atmaskošana

195. Tiekšanās uz ieslodzījumu (aizturēšanu)

196. Pilsoniskā nepakļaušanās “neitrāliem likumiem”

197. Darbs bez sadarbības

198. Dubultā suverenitāte un paralēlas valdības izveidošana

Dalīties: